Såhär dagen efter reclaimet i Västra Hamnen så är mitt allmänna intryck att det gick bättre än vad jag hade trott, det var ungefär så mycket folk som jag hade väntat mig, vädret var bättre än vad jag hade trott och gatufesten kunde genomföras över huvud taget samt på en bättre plats än vad jag trodde (kalla mig pessimist men jag hade lite räknat med att snuten skulle leda ner folk till nån lastkaj eller nåt, nu stod vi framme vid Turning Torso). Det blev lite småstökigt efteråt, men då var jag inte kvar längre, så någon ögonvittnesskildring kan jag inte bidra med. Men de jag pratat med beskriver det snarare som ett kortare stök än regelrätt upplopp. Aftonbladet, Skånskan Svd DN och KVP skriver också några rader.

Jag hade i alla fall ganska kul, även om jag tycker att gatufester, som politisk manifestation, dras med en del klara brister, men det får vänta lite att skriva mer om det.

Den senaste tiden ganska röjiga tillställningar i Malmö/Lund (samt krigsrubrikerna dagarna innan) satte sin tydliga prägel på reclaimet, mitt intryck var att de flesta som var där beredda att försvara sig och de flesta vanliga gatufest-hippies uteblev.

Det var visst runt 60 ”medborgargardister” på plats också, och det gjorde varken till eller från. Jag tror absolut inte att det var deras närvaro som gjorde att polisen inte släppte in festen längre i området, säger man det så är man antingen naiv eller vill blåsa upp det som en ”seger” för att främja den typen av rörelser. Polisen valde helt enkelt platsen för att det var en ”lagom” lång bit att släppa in demonstrationen, någon som aktivisterna också kunde vara nöjda med men ändå inte där det fanns något speciellt att ha sönder.

En del av talen var för övrigt riktigt bra, hoppas de kommer upp på Motkraft så småningom. De tog bland annat upp att många av oss sponsrar Västra Hamnen varje månad när vi betalar vår hyra. Däremot är det lite problematiskt att beskriva alla invånare i Västra Hamnen som ”rika svin”, att man skrämmer upp borgarklassen (alltså samhällets absoluta toppskikt) gör mig inget, men det är onödigt att skrämma upp medelklassen.

Dagens entreprenör: Att Västra Hamnen är fullt med kreativa entreprenörer har man ju hört, och dagens pris går till killen som tog med en säck med smuggelöl att sälja till festdeltagarha. Men jag tror inte han bodde i området.

Uppdaterat: Två anhållna.

Mina tidigare inlägg är med pressmeddelande och en polis-kommentar.

Från Konfliktportalen.se: Anders_S skriver Lugnt i Västra Hamnen, Jinge skriver Teheran, vad är sant och vad är lögn?, salkavalka skriver THE SPIRIT OF 01

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,