Jag brukar verkligen inte skriva om alla strejker som inträffar, utan det mesta handlar om mitt eget jobb (där det visserligen ofta försöker undvika arbete, men sällan strejkar). Men den här gången måste jag helt enkelt skriva.

På det AP Möller-Maersk-ägda Lindö-varvet i Danmark är idag omkring 2400 arbetare ute i en strejk för att protestera mot det sätt ledningen agerat (eller snarare inte agerat) mot en arbetsledare som sexuellt trakasserat en kvinnlig målare. Det verkar som arbetet ska återupptas fredag morgon kl. 6.00.

Det är för mig lite oklart vad som hänt men det verkar som att det är en vild strejk som då man helt enkelt beskriver det som att ”arbetarna har gått hem”. Hemgången verkar ha satt igång då arbetsledaren i fråga kom tillbaka till jobbet efter att ha varit hemma några dagar.

Ledningen för varvet är visst undrande då man menar att saken redan drivs arbetsrättsligt, men deras linje är att det inte är aktuellt att omförflytta eller kicka arbetsledaren.

Jag är uppriktigt förvånad och glatt överraskad över den solidaritet som de strejkande arbetarna visar (en majoritet män är min gissning eftersom det är ett varv). Det är lätt den största strejken jag hört talas om när det gäller sexuella trakasserier i alla fall. Jag ser det som positivt, intressant och banbrytande då det i mina ögon bryter med mönstret för strejker, som i allmänhet brukar gälla lön, arbetstid och säkerhet. Det bryter mot mönstret då sexuella trakasserier ofta ses som ett individuellt problem som ska lösas på ett individuellt plan. Danmark visar vägen…

På mitt jobb är en av cheferna riktigt slemmig mot tjejerna, även om det ”bara” gällt muntliga kommentarer än så länge. Tyvärr har det inte fått större konsekvenser än mot-kommentarer än så länge.

Ska försöka uppdatera om jag får mer info, hoppas andra bevakar det här också.

Nyhetslänkar att läsa mer på, de danska tidningarna rekommenderas: Business.dk, finansnyheder, Sydsvenskan

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Tycker du att detta är intressant? Tryck då här så får fler läsa det