Är du trött på de gamla trista idioternagolfklubben? Gillar du tanken på proletära atleter med golfklubbor i välbärgade villaförorter? Eller tycker du att hela konceptet med Reclaim the Streets behöver en förnyelse? I vilket fall som helst kanske Urban Golf är något för dig!

Jag har tidigare skrivit bejublade inlägg om sport och lek, som till exempel McDonalds – Nio saker att göra när det är dött och en hel massa inlägg om alternativa sätt att använda gaturummet, som gatufester och ockupationer så nu är det dags att kombinera dessa fascinerande ämnen.

Det finns massa olika sätt att använda stadsmiljön, och för det mesta är det tänkt att använda en viss yta på ett bestämt sätt – trottoarer är till för att gå på etc. I mångt och mycket kan demonstrationer, gatufester och ockupationer ifrågasätta användningsområden, men det som jag kanske tycker är intressantast är när folk bara använder en yta utan att göra ett stort statement av det, ibland förändrar det gatubilden och tvingar fram en förändringen av själva arkitekturen (som Scaniabadet på Bo01 som byggdes om till badplats, trots de boendes protester, för att folk helt enkelt badade där ändå).

Sedan ett par år tillbaka har folk runt om i världen sysslat med en slags fattigmansgolf i stadsmiljö, vilket har varit ett kul budgetalternativ till ”riktig” golf (vad jag vet har det inte gjorts i Sverige än, rätta mig om jag har fel) utan töntiga klädkoder och dyra medlemsavgifter och klubbor – jag talar om Urban Golf. Gärna i ganska folktomma stadsdelar som hamnområden och rikemansghetton.

Nu ska jag inte skriva mer, läsarna får undersöka och prova sporten närmare själva (skriv och rapportera!).

Här kommer en film om ämnet:

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Från Konfliktportalen.se: Jinge skriver Arctic Sea hittat, säger de…, Anders_S skriver Ryssarna har hittat Arctic Sea utanför Afrika, Kristoffer Ejnermark skriver Slavoj Žižek om att vara revolutionär idag, Lukas skriver Intervju med oppositionen, del 5