Med växande oro har jag sett hur FRA bespottats och hånats, detta flaggskepp i kampen för att skydda individerna från sig själva. Nu krävs det nya tag för att få folkligt stöd (ur en opinionsmässig synvinkel behövs så klart inget ”folkligt stöd” då det ju är folket som ska övervakas, men det är bra om vi kan få folk att tjalla på varandra). Jag föreslår att Tolgfors, denna klippa bland män – omgiven av usla vindflöjar och medhållsgrisar, hämtar inspiration från det stora landet i väster. Det är bara en naturlig följd av inspiration från de stora länderna i söder och öst, det vill säga Gestapo och KGB.

Det som krokigt ska bli ska böjas i tid som talesättet säger (eller som parollen från Samhällskunskapen är ”det som korkat ska bli ska fördummas i tid”). Det har många insett, det är till exempel därför McDonalds vänder sig till barn, och det är dags för Tolgfors att inse det samma. En förebild i sammanhanget är FBI, de har lanserat en barnavdelning på sin sida. Jag frågar mig om det finns något bättre sätt att få barn tidigt engagerade i spionagets oädla och lömska konst? Sidan är pedagogiskt uppbyggd med avdelning för olika åldrar, med start från dagis och uppåt. Jag har väl barnasinnet kvar då jag gillar spelen för knattarna bäst. Man kan till exempel hjälpa Bobby Bureau förklä sig till sitt Undercover uppdrag (som när Mona Sahlin ska köpa Toblerone till exempel), hitta dolda ord bland massa bokstäver (det var svårt).

Här är länken FBI for Kids – roa er och inspireras.

Det visar sig också att FBI jobbar aktivt för att få stöd och folkliga informatörer, bland annat deltar de i olika sociala evengemang – Pride kanske kunde vara nåt här i Sverige?
Jag citerar: the FBI encourages Agents and support employees to take part in the community events through the community outreach program.

Tycker du att detta är intressant? Tryck då här så får fler läsa det

Svensson om FRA.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Konflikt: Guldfiske skriver om Röda fästen – kvarteret som upprorsbas för det beväpnade partiet, Den udda vinkeln associerar fritt kring parlamentariska val, häkten och mäns våld, Bola del Fogo tipsar om P1s radioserie Bruket, Redundans visar upp sina Marx-animationer och Vida Latina skriver om efterdyningarna efter fritagningen av Ingrid Betancourt.