Alla youtube-kids har säkert sett videon på när Bush sjunger Bloody Sunday för länge sen, men jag såg den första gången igår och tyckte den var askul. För den kunskapstörstande rekommenderar jag den utmärkta filmen från 2002. Ett annat youtube-klipp med samma tema är när Tony Blair sjunger Clash gamla klassiker ”Should I stay or sholud I go?”. Tipsa mig gärna om fler liknande filmer.

Nästa tips är ett dataspel (som jag tyvärr inte fått igång ännu). Helsingsborgs Dagblad skriver om spelet från människorättsorganisationen breakthrough där man kan testa på att vara illegal flykting. Det gäller att gömma sig för snuten och sånt.

alfons.jpg

Aja baja, Alfons Åberg

Kanske har jag en bisarr humor, men jag tycker Sydsvenskans artikel om när Reinfeldt besöker Ängelholms sjukhus är hysteriskt rolig. Jag kommer ihåg de gånger politiker varit på besök på arbetsplatser jag jobbat på och den bisarra stämning som då blir – ska man säga vad man tycker eller bara hålla sig borta? Roligast måste det i och för sig vara vid tillfällen då de ska pröva på att jobba, som när Margareta Winberg var på McDonalds och skämde ut sig.
Reinfeldt sitter i alla fall och säger ”hm” och ”mm” och äter leverpastejsmackor med apelsin (udda mackor, eller hur?) och man får intrycket av att sjuksköterskorna tjatar hål i huvudet på han. De tar för sig ordentligt och pratar om sina dåliga löner (Reinfeldt verkar inte ha nån koll på lönerna alls, undrar vad han tjänar själv?). Reinfeldt är mest en tråkig statist i artikeln och det är sjuksköterskorna som gör hela artikeln, de använder hela besöket och tidningsartikeln för att få ut sin egen syn på lönerna och jobbet – bra jobbat!

Sen citerar artikeln en intressant bit ur Fokus om just såna här besök – Ådahl skrev:
”Medan kollegor får driva den besvärliga praktiska politiken så åker Fredrik och Mona landet runt och lyssnar på vanligt folk, nickar instämmande till arbetare och vårdbiträden. Självklart är det fejkat. En verkligt lyssnande ledare håller inte bara med, utan vågar också lägga sina egna åsikter på bordet och diskutera dem. Att bara sitta tyst och använda människor som ett slags fokusgrupp är i själva verket inte alls ödmjukt. Det är ganska arrogant.”

Nå, jag hoppas och tror att folk inte röstar på Moderaterna för att Fredrik har suttit och hummat över en leverpastejmacka med apelsin, utan att de kollar i plånboken först. Besök avslutat med att Alfons Åberg får en lergök av sjukhuschefen. Undrar hur mycket sån skit en statsminister får? Förmodligen dumpar han den så snart han får chansen, eller så är det en Säpo-gubbe som tar med den hem.

intressant.se? Klicka på länken i så fall

Nytt på konflikt: Slutstadium, akuhujan

Jobbar du på sjukhus kan jag rekommendera Förenade Vårdare, om motstånd i skolan skriver dom ljuger, på Folkmakts vitblogg kommer det regelbundet nya inlägg.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,