Budgeten: AMS-trams och klasshat

Föga förvånande så är det en jävla skit-budget som nyss presenterats. Med grund i min egen arbetssituation ska jag försöka förklara varför istället för att bara smäda våra folkvalda på den här jordplätten.

För ett par veckor sedan hade en av våra avdelningar EN fast anställd som bemannade hela stationen, till sin hjälp hade hon 5 praktikanter. Är det någon som på allvar tror att konsekvensen eller ens tanken bakom sån skit är att ”minska arbetslösheten” så är man fan dum i huvudet. Jag har på senaste året förlorar tre arbetskamrater som varit timvikarier, de har helt enkelt inte kunnat försörja sig i konkurrens med gratisarbetarna som Arbetsförmedlingen så vänligt skickar ut, de arbetar nu i Danmark och Norge istället. Praktikanter och andra gratis eller ”subventionerade” arbetare är ett effektivt sätt att lönedumpa och sätta hårdare press på andra arbetare, speciellt de som inte har fast anställning.

Enligt både regeringen och sossarna är väl dessa ständiga praktikplatser och kufiga arbetsmarknadsåtgärder och vuxendagis till för att bekämpa arbetslösheten, det är lögn. Inte heller är det som vissa kritiker säger ett sätt att bekämpa dom arbetslösa, även om det innehåller spår av sanning. Istället är det så att dessa åtgärder är till för att attackera arbetarklassen som helhet, man sätter hårdare press på de som redan jobbar när man subventionerar lönedumpning samtidigt som man tvingar de arbetslösa till en massa skit.

Men jag ska faktiskt klämma ur mig ett par konstruktiva förslag – lägg ner Arbetsförmedlingen och spara en slant.

Mitt andra konstruktiva förslag är till de stackare som tvingas in på praktikplatser – gör så lite nytta som möjligt. Eller för att citera en av våra praktikanter på mitt jobb; Kim, jag är den enda här som inte har lön.

Hellre tio arbetslösa på parkbänken än en gratisarbetare på golvet!

Läs även om mitt liv på Lernia. Kriminalvårdsanstalt Lernia eller varför inte om Cvaldas Kommunalråd som fick sparken

Tycker du att det här är intressant? Klicka här så kan fler läsa det

SvD, SDS, DN, AB Dn2 Dn3 SDS2 SDS3 DN4 AB2 AB3 Exp1 Exp2 Exp3 Exp4 Exp5 Svd Svd HD KB HD ab

Från Konfliktportalen.se: Haninge skriver Dags att skapa inflationsökning, Björn Nilsson skriver Grattis på … nä …, johan skriver Högerpopulismen på frammarsch, Björn Nilsson skriver Dröm och verklighet i social rörlighet, andread0ria skriver Påven bannar Nietzsche

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,