Direktörerna höjer sina löner med sanslösa summor – 573 000 kr på två år i snitt, enligt Aftonbladet. Mest fick SSABs Olof Faxander: 7,9 miljoner. Vad ska man säga om det? ”Sådan är kapitalismen”?. Aftonbladet skriver dock en annan sak i artikeln om direktörernas löner, och det är att industriarbetarnas löner höjts med 19 200 kr på två år. Det låter som det inte stämmer i mina öron. Och i Sydsvenskan står det istället att industriarbetarna höjts med 1 600 kr under samma period. Jag litar nog mer på den siffran. I samma artikel står också att direktörerna snittat 47 726 kronor i månaden mellan 2006 och 2008. Då klarar det faktiskt något. Aftonbladet har helt enkelt skrivit höjning per år och Sydsvenskan höjning per månad…

Nåväl. Jag är väl gammal och trött men kan inte riktigt fara ut i helig ilska över sånt här. Det är såklart uppfuckat men tyvärr förvånas jag inte längre. Eftersom jag lyssnat sönder Euskefeurat på sistone kommer här ”Ge dom vad dom tål!”.

Den här nyheten grundar sig i undersökning som Dagens Arbete gjort och ett citat därifrån får avsluta innan Euskefeurat:
IF Metalls vice ordförande Anders Ferbe upprörs över att direktörernas inkomstökningar.

– För jävligt, ohyggligt provocerande. Och samtidigt tycker de att de som utför det praktiska arbetet inte är värda några löneökningar.

Från Konfliktportalen.se: Jinge skriver Björn Ranelid som statsminister?, Kaj Raving skriver När tänker regeringen ge besked till väljarna?, Redaktören skriver ”Vi och utlänningarna”, Anders_S skriver Ökade klyftor – mer våld?

För mer vänsterbloggar besök http://www.konfliktportalen.se.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,