Nu byggs det nytt och rivs gammalt i Västra Hamnen i Malmö, och bland annat är det Kockums hall 7 som går (och ”världens modernaste bilfabrik”). Många gamla malmöiter har jobbat på Kockums innan de fick gå (och en del har fått gå nyligen också) och en som jag pratat en del med berättade något av en favoritskröna för mig, som i mångt och mycket visar på hur det kunde gå till på de gamla stora industrikomplex som knappt finns kvar i landet längre.

Han berättade om en gammal knegare som i uppemot femton år inte gjorde ett handtag (naturligtvis med välsignelse av de andra på golvet) utan bara gick omkring med en planka på axeln. Han vandrade runt mellan olika avdelningar och snackade lite skit med folk, drog vitsar och drack kaffe… I FEMTON ÅR. Jag är i varje fall gruvligt imponerad, nog för att man har maskat lite då och då, och tricket att släppa omkring på något bröte för att cheferna ska tro att man har ett verkligt ärende har jag också kört.
Som grädde på moset ska han ha klivit upp till chefen dagen efter sin pension och berättat för honom att han inte gjort ett dugg under femton långa år.

Eftersom jag har en mycket stor kärlek till myter på arbetsplatsen (samt lek, arbetsvägran och stoj) och själva poängen med inlägg (och egentligen vet jag inte om jag vill veta…) – är det sant eller inte? Finns det fler som hört samma berättelse eller kan dementera den?

I dagens kris kan också detta vara en sedelärande historia – dra ner på tempot så att fler får jobb.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Från Konfliktportalen.se: Kvinnor skriver redogörelse, total avlöning tramsar vidare, salka om sandmannen, Björn Nilsson skriver Fler människor – större gnagare – evolution?, Anders_S skriver Skånepolisen och Bandidos, Jinge skriver Hövding föll på eget grepp