Min mormors mor jobbade som ung som hembiträde för en adlig familj, och en kunskap hon bar med sig efter det och förmedlade till mig var detta: Rika människor saknar hyfs och folkvett!

Samma lärdom kan man såklart också dra efter att ha följt badkriget nere i Falsterbo, men nu är det inte det artikeln ska handla om. Jag har flera gånger föreslagit att man ska ge girigbukar, korrumperade pampar och annat löst folk ett namn och ett ansikte, och nu har en ”illvillig och illojal” anonym arbetare med anknytning till Kockums tagit mig på orden och skickat in lite info samt en bild på VD´n tillika störste aktieägaren, nämligen Björn Widell, som i april varslade 24 anställda på ”produktionssidan” (bara arbetare alltså, inga tjänstemän fick gå).

Meddelandet saknar omdömen eller fördömanden, det är upp till läsare att själv tycka till:
Enligt årsredovisning så delade Kockums industrier Ab ut 2000000 kronor
till sina aktieägare. 65 % av alla aktier ägs av Björn Widell som utöver
detta har en årsinkomst på ca 1000000 kronor. Sen fick Kockums
industrier AB säga upp en del av sina arbetare i produktionen pga
arbetsbrist.

Vill man nå honom så är telefonnumret här:
Björn Widell, VD Kockums Industrier, 070-539 25 60

Den konstnärligt lagda knegaren har också skickat med denna bild. Jag antar helt kallt att den långa näsan syftar på att Björn Widell ibland skulle fara med osanning. Denna bild prydde en avskedstårta som en kickad arbetare hade med sig!

kockumstårta

För den som är riktigt sur på sin chef rekommenderar jag att man varvar ner med spelet Whack your boss istället för att göra det på riktigt.

Jag tar för övrigt gärna emot mer tips om chefer och kapitalister, skriv gärna några rader som kommentar om inte annat.

Gillade du den här posten? Läs även Dikt om Chefers ångest.

Andra bloggar/sidor som skrivs av och för arbetare:
Urspårning
Mitt liv som spärrvakt
Funderingar i en kur
Veoliahora
Bussföraren
Hatautomaten
Hatbloggen (nedlagd)
Konsum
Lucknuckan
Ordningsvakt
Ordningsvakt – Krogen
Phonephucker (också nedlagd men kul ändå)
Motarbetaren – Ny hemsida!
Kvinnor – berättelser från arbetarklassen
Selvfolgelig
Contactcentret
Fastfoodrestaurangen
Matona
Polkagrisarna
Postverket
Arbetsförnedringen
Folkrörelselinjen
Far åt Helvete
Dom ljuger
Total avlöning
Vardagspussel

Från Konfliktportalen.se: Jinge skriver Staten Israels upprepade brott, Anders_S skriver Fördomen om rasse-skåningen bekräftas, boladefogo skriver Ny strejkvåg över Egypten

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,