I alla debatter om Wanja, AMF och chefers höga bonus finns det en mängd åsikter som kommit till tals, en del bra, en del mindre bra. Min infallsvinkel på hela bonus-debatten och dess efterverkningar i socialdemokratin blir lite annorlunda.

Jag jobbar på ett företag vars chefer har bonus, och då pratar jag inte bara om de högre cheferna utan även de på lägre nivå, varenda en av dom. Man kanske inte riktigt tänker på det ibland (det gjorde väl inte jag heller innan jag började där jag nu jobbar), vilka konskevenser det får både för produktionen och arbetarna på golvet…. So, here we go:

Göran berättade för mig att om han inte klarar att hålla ner kostnaderna för råvaror och personalkostnader, ”köksprocenten”, så får han inte ut sin bonus. Visste du att han hade bonus? Danica ger mig en frågande blick.

Nej, men det förklarar ett och annat. Varför vi inte får slänga gammal mat som luktar skumt, varför han alltid beställer för lite av allting, varför vi gång på gång är för få på helgerna…

Hans förbannade ”procent” gör att vi går på knäna och dagligen riskerar att matförgifta folk, det systemet är helt kasst. Det bästa vore om hans budget gick åt helvete så den antingen höjdes eller han fick sparken.

– Du har helt rätt, var ska vi börja?

– ”Jag trodde du hade glömt att beställa Serrano-skinkan och ville bara hjälpa till” säger Danica med en oskyldig min samtidigt som hon lyfter telefonluren och slår numret till leverantören.

Det är lätt att förstå varför man ger chefer bonus, och det är lätt att förstå vem som egentligen betalar deras bonus, genom mer arbete, risk för hälsan, stress och ångest. Dags att sabba chefens bonus.

Intressant?

Länkar om Wanja och bonus-jiddret: SVD1, 2, DN1, 2, 3, AB1, 2, 3, 4, EX1, 2, 3, 4, Sys1, Sys2

Bloggat: Svensson om sossarnas avsaknad av politik.

Från Konfliktportalen.se: H Palm skriver Sverigedemokraternas fyllerepertoar i en politisk kontext., marcusen skriver Så blev hon kvar ändå, Marlene Olsson skriver Lyssna på Sverigedemokraternas idiotiska ointellektuella texter !, andread0ria skriver Ohämmat skryt, tusenpekpinnar skriver Avskaffandet av internet och hur vi gör motstånd

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,