Jag läser i Sydsvenskan i dag den trista och beklämmande artikeln om att mer än vart tredje Malmöföretag saknar kompetent arbetskraft. Det är beklagligt, men än mer beklagligt är att att man inte verkar veta vad man ska göra åt det. Det svamlas lite om att ungdomar inte utbildar sig till det ena eller det andra, och om samarbeten med Lernia. Speciellt plåtslagare och programmerare verkar det lida brist på.

Tycker du att detta är intressant? Tryck då här så får fler läsa det

Så nu tänkte jag (alldeles gratis) dela ut lite visdom från mitt långa och spännande liv. För att citera vår älskade knug –  “det kommer inga stekta sparvar flygande om du inte själv bemödar dig om att göra ditt bästa”.
Här kommer det, hårt och ärligt – anledningen till att det fattas yrkesutbildad personal med mångårig yrkesvana är att de hittar bättre erbjudanden någon annan stans, ni vet, marknadsekonomi och sånt. Tillgång och efterfrågan.

Testa ett eller samtliga följande knep:

1. Erbjud bättre löner

2. Erbjud bättre arbetsmiljö

3. Erbjud bättre arbetstider

För att ta min egen bransch, restaurangsvängen, som exempel så ligger den danska snittlönen 40-50 % över de svenska pisslönerna. Arbetsmiljön är lika dålig eller sämre men det uppvägs av bra löner. På stället där jag jobbar försvann just en kock med 15 års erfarenhet till Danmark, istället anställde man en helt nyutbildad kock som inte är i närheten när det gäller tempo och kunnande, och det är inte första gången det händer.

Eller för att citera en flykting med tillfälligt arbetstillstånd (och som alltså får jobba i Sverige men inte i Danmark) – Men du är ju svensk, varför jobbar du inte i Danmark?