Som många säkert märkt så har det inträffat ett antal arbetsplatsolyckor med dödlig utgång hittills i år (något jag och Salka skrivit om) och nu när jag har haft flera inlägg som baseras på serier så tänkte jag fortsätta med Disney’s How to Have an Accident at Work som är gjordf 1959 (Spoiler alert! Jag kommer nämna en del om filmen så se den gärna först).

Denna tecknade filmen med Kalle Anka i huvudrollen är rätt kul, men den är också riktigt intressant, som jag förstått det är filmen ett beställningsjobb, men jag har inte kunnat hitta nån info om vem som skulle beställt den. Kalle har en roll som en traditionell tanklös amerikansk anti-hjälte – en arbetare med ett monontont jobb på en fabrik. Kalle råkar i den ena efter den andre knipen och skadar sig oavbrutet, han koncentrerar sig inte på jobbet, använder fabrikens maskiner för sina egna syften, kollar tjejer och drömmer sig bort, när han stämplar in så stämplar hjärnan ut osv. Det är alltså tänkt att vara en film med utbildande syfte om hur man undviker olyckor på arbetsplatsen, kruxet med den är att den ser olyckor som ett individuellt problem. Med risk att dra förstora växlar så kanske det är en skillnad på USA för 40 år sedan och Sverige idag, att man ser arbetsplatsolyckor som ett individuellt problem som beror på den drabbades klumpighet och dåliga arbetsmoral, istället för att koppla det till arbetsgivares ansvar för arbetsmiljö och en stressig arbetssituation. Filmen innehåller en del roliga detaljer, som t ex Kajsa (antar jag?!) som sliten hemmafru och en unge, samt förståss att det helt plötsligt dyker upp en solklar hänsvisning till medvetet sabotage”Don’t throw that monkeywrench in the machine!”

Tycker du att detta är intressant? Tryck då här så får fler läsa det

Konflikt och annat: Bola, Petter, AK, Forever United,

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,