Idag är det alltså Sveriges nationaldag och det är en röd dag, som den tvättäkta proletär jag är så ska jag naturligtvis jobba, men helst så lite som möjligt. Jag har inget problem med att nationaldagen blev en röd dag, däremot suger det hårt att man knycka en annan dag för oss som alltid var en veckodag, så på det stora hela innebär hela det här påhittet att vi ska jobba ännu mer. Det ultimata hade naturligtvis varit att vi hade veckolånga firanden av allt möjligt, här är ett par förslag: Kungens tal i Örebro (eller var det Arboga?), fyrverkeriet i Malmö hamn den 12/13 juli 1908, OS-guldet i hockey i Turin.

Så eftersom jag blivit bestulen på ledig tid (alltså utöver det vanliga tjuveriet) så ska jag försöka ta tillbaka den genom maskning – jag har lyckan att jobba på ett ställe där vi skriver upop våra tider och inte har stämpelklocka. Det innebär att jag (speciellt om det inte finns nån chef där när jag börjar eller slutar) kan skriva upp mer tid än jag har jobbat, det är naturligtvis det bästa alternativet, om jag kan klämma 12 minuter om dagen här blir den 1 timme i veckan och en arbetsvecka på 40 veckor, inte illa faktiskt. Det lättare alternativet är istället att gå ner i arbetstempo eller ta längre raster (eller då mikropauser i själva arbetet) när jag väl är där. Så min föresats är i alla fall att ta tillbaka den här tiden på de sätt jag just nu har möjlighet till.

Ha en fin dag och maska extra mycket!

Tycker du att detta är intressant? Tryck då här så får fler läsa det.

Om dagen:

AB, SvD, GP, Metro, Sydsvenskan, Svd, DN

Följ Motkrafts rapportingen från alla dagens kravaller.

Om Vårdstrejken på Kolla!, Idealitet hatar karriärister.

På Konflikt: Guldfisken om den italienska högern, zwitterjon om rättsväsendet, redundans publicerar läskig bild, Slutstadium om students lycka dar.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,