Konflikterna inom vård och omsorg rullar vidare i Sverige och Danmark så jag tänkte skriva lite kort om det och försöka mig på lite jämförelser och tankar. Det har varit lite svårt för mig att få överblick så jag uppskattar all input från läsare, speciellt de som är inblandade i konflikterna.

När det gäller strejkerna av just sjuksköterskor verkar det vara två olika taktiker från facken i Sverige och Danmark – den svenska strejken, som nu är inne på sin femte vecka har tagit ut betydligt färre i strejk (men successivt ökat på) och flyttat runt strejken på olika sjukhus runt om i landet. Man har tagit ut några avdelningar i taget, jag antar att tanken här är att man ska kunna hålla konflikten vid liv länge genom att det inte ska kosta så mycket i strejkersättning. I Danmark har man, som jag förstått det, istället tagit ut alla utom akutsköterskorna. En av fördelarna med den danska modellen tror jag är att det blir en starkare kollektiv känsla av att alla samtidigt går ut i kamp för sina löner.

Uppsägningar som taktik
I dagens Politiken läser jag om att de danska syrrorna funderar på att kollektivt säga upp sig, utan tvekan inspirerade av höstens finska initiativ inom vården (som Kolla! skrivit om). I Politikens artikel står det också om att massuppsägningar i Danmark (precis som i Sverige) är en olovlig stridsåtgärd från ett fack, ett tips till danskarna kan ju vara att göra som i det svenska Löneupproret där man uppmanar till uppsägningarna i ett utomfackligt initiativ istället och på så sätt kommer undan böter och ”olovlig stridsåtgärd” som bara ett fack kan drabbas av. I Finland visade det sig för övrigt att de fria marknadskrafterna inte var så fria utan att sköterskorna förbjöds att säga upp sig! Men kampen gick ändå vidare och man vägrade på olika finurliga sätt skyddsarbete, jag citerar artiklen från Kolla:
I Helsingfors gick det i alla fall inte riktigt så långt som i Åbo där sjukskötarna avlägsnade namnlappar och flydde från avdelningarna då breven delades ut. Vid Åbo universitetssjukhus kallas 136 sjukskötare till skyddsarbete. I går var det öppet hur många man nått, men redan på fredagen kvitterade 40 sjukskötare i Åbo ut sitt brev. I Uleåborg gick utdelningen av breven lika trögt som i Helsingfors och Åbo. I Tammerfors har man lyckats nå ungefär hälften av de sjukskötare man behöver för att klara den mest akuta vården.

När det gäller det svenska vårdupproret så har det kanske i och med strejken förlorat lite av sitt kraft – man tänkte från början säga upp sig den sista april, men då hade ju strejken startat och vem säger upp sig i ett läge då man ska ut i strejk och det fortfarande förhandlas om ens lön? Men jag gillar initiativet skarpt men kanske var datum flerplacerat, i vilket fall som helst antar jag att det blir kommer ta ny fart om det sluts ett dåligt avtal.

För övrigt har en del pro-kapitalister menat att lönerna är så dåliga inom den svenska vården för att det bara finns (i stort sett) en motpart – som en kommentar till det rekommenderar jag Sydsvenskans artikel om att arbetsgivarna bildar lönekartelller. Stödet för den svenska strejken är fortsatt stark men jag tror det behövs mer politisk press på kommuner och landstinget genom protester och vilda strejker!

P.s. Jag har skrivit en hel rad andra inlägg om vårdstrejkerna, men orkar inte länka allt, använd Sök-funktionen helt enkelt!

Tycker du att detta är intressant? Tryck då här så får fler läsa det.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Nytt på konflikt: Välkommen till Guldfiske, debatt om extremism skriver många om – redundans, petter, dk,Bola, syrran om vård till papperslösa. Och sist men inte minns vill Autonoma Kärnan avskaffa arbete.

Annat: Läs Kvinnor, postverket, Dom ljuger.