Uppdaterat: Vårdförbundet sa Nej till medlarnas bud. Läs mer på: Svd, DN, Sydsvenskan, trotten.

Det pågår just nu löneförhandlingar för fullt när det gäller sjuksköterskornas löner. Parallellt med förhandlingarna mellan Vårdförbundet och Sveriges Kommuner och Landsting så pågår det en del andra utomfackliga aktiviteter som inte riktigt har fått den uppmärksamhet jag tycker de förtjänar.

Jag tänker på Löneupproret 2008 (iväg och skriv på förresten!), så här skriver de själva:

”Upproret.se skapades av två frustrerade sjuksköterskor på avdelning 15, lungkliniken Centrallasarettet Västerås. Sidan har ingen som helsts koppling till vårdförbundet, även om vi hoppas att de kommer att stötta oss både lokalt och centralt.

Vi anser oss vara politiskt oberoende då lönefrågan för vårdpersonal inte uppmärksammats särskilt bra vare sig av den förra eller nuvarande politiska makten.

Vår avdelning återspeglar nog ganska bra den verklighet som många andra vårdanställda lever i.

Flera av personalen här har lämnat facket på grund av den besvikelse de känt då det hänt så lite de sista åren. En del har valt att stanna kvar som medlemmar för att trots allt nu försöka organisera sig gemensamt i löneutvecklingsprocessen.

Därav har våra namnlistor inga som helst krav på medlemskap eller speciell politisk tillhörighet. Medlemmar och icke-medlemmar i vårdförbundet är välkomna att ansluta sig till upproret.

Det viktiga är ju trots allt inte att alla har samma politiska åsikter eller är medlemmar i samma förbund, utan att vi tillsammans visar att vi fått nog och kräver en omedelbar förändring.”

Jag tycker det dels är intressant att de varken uttrycker nåt hopp om varken höger- eller vänsterregering och faktiskt skriver att flera av dom har lämnat facket på sistone (och inte pga höjda a-kassenivåer utan av besvikelse). Dels är radikaliteten i dessa namnlistor intressant, det är tydligt att man tittat på konflikten i Finland där vårdpersonal helt enkelt sa upp sig (men intressant nog kunde detta inte tolereras i ”den fria marknadsekonomin” utan finska regeringen ordnade snabbt en lag som förbjöd dom att sluta!).

Det är nämligen inga ”vanliga” namnlistor utan de som skriver på skriver under som studenter på ”Vi är beredda att flytta utomlands” och som har jobb skriver under på att de är beredda att säga upp sig! Men man kan också skriva på som utomstående. Totalt har över 20 000 personer skrivit på listorna.

Det man kräver är en höjd ingångslön från 18 000 till 23 000, lönelyft på 5000 för de som redan har jobb och fortsatta lönelyft på 5% per år.

En kul sak är att man kan skriva kommentarer till sin underskrift, jag har klippt ut en del av mina favoriter och tänkte kommentera en del av dom. Det är ofta en imponerande politiskt klarsynthet som kommer fram.

Kommentarer:

Jag tycker att vårdpersonal utnytjas för att deras medmänskliga moral inte tillåter dem att strejka som andra yrken kan. Alla bara tror att dom ska vara där, för att annars dör folk. Vi borde belöna dom för att vi känner oss trygga.

Jag har gått ner i lön sen jag utbildade mig. Som säljare i butik hade jag mer betalt. Är det värt detta? Ska man inte få jobba med det man älskar för att man inte får betalt för sitt arbete? Detta är ett hån. Rena förnedringen.

Florence Nightingale och Bertha Wellins tid är förbi!!! Ge oss den lön vi är värda!!!

Även Florence kämpade för löner!

Kim tycker: Kul att man vänder sig mot den här sammanblandning av medmänsklighet och lönearbete som finns inom vården, det här med att man får mindre lön för att man jobbar med nåt man tycker är kul eller är kreativt känner jag igen från kockyrket – märkligt nog verkar det inte gälla medelklassen som på nåt sätt verkar kunna ha kul jobb OCH tjäna pengar samtidigt.

Så länge som det är inviduell lönesättning kommer problem med dåliga löner att finnas. Eftersom löner sätts efter vad chefer har sina favoriter och inte har en aning om vad som uträttas på avd av ssk. Det finns många ssk som ser till att stå på tå för chefen och tar för sig och låter sedan andra ssk göra deras arbete. Har en make som tjänar bra, så därför kan jag arbeta som ssk. Att kunna leva på sin lön och unna sig något extra är uteslutet. Har inga studieskulder längre,men anser att jag har bjudit kommun och landstinget på mina tjänster som jag betalt utan att få något tillbaka.Kommer därför att utan tvekan att säga upp mig.

Äntligen görs något åt lönerna. Det är skandal att inte lönerna är högre! Man blir förbannad när man jämför kvinnors arbete med männens. Det känns kränkande att ingen av politikerna eller annan person i beslutsfattande position gör något. Ska sophämtare, elektriker och andra inom typiska mansjobb tjäna över 30 000 kronor och en sjuksköterska 18 000? Sophämtaren och de andra är säkert värda 30 000 kr. men sjuksköterskan är i så fall värd 35000 kronor som har ansvar över människors liv. Stå på er!

VARNING UTFÄRDAS HÄRMED TILL ALLA UNGDOMAR! Välj ej detta yrke. Som ssk hamnar man i en beroendeställning där man måste hitta en partner för att överleva. Ändå krävs en kandidatutbildning,att du arbetar obekväma tider, ett enormt ansvar och att du ska betala tillbaka ett lån.

Nu är det dags för detta underbetalda kvinnoyrke att få betalt för våran kompetens och en lön man kan leva på och höja statusen på yrket.

Nu får det verkligen vara nog! Sorgligt att personer som vårdar våra äldre och andra sjuka människor får sämre betalt än de som monterar tex. bilar.

Kim tycker: Jag tycker det är en svår fråga varför det är så låga löner i vården, å ena sidan håller jag med om att det är lägre löner generellt för kvinnor i alla branscher och tror då vården drabbbas hårt – å andra sidan tror jag också lönerna är låga för att det inte är inom tillverkningsindustrin som en del andra branscher – bilar är helt enkelt viktigare än människor för kapitalister.

Så underbart bra att vi äntligen säger ifrån! Nu får det fan i mig vara nog!!!

Just nu har jag bättre arbetsvillkor och lön som uska (personlig assistent) i Täby kommun… Jobbar därför endast delvis som syrra och resten som uska, varför välja ett jobb med sämre villkor trots att man har utbildningen…?

Jag är inte en reavara. Jag har investerat tid, pengar och engagemang i min utbildning, nu vill jag att arbetsgivare och samhälle visar att det var värt det.

HÖGRE LÖN ELLER SÅ STOPPAR VI HELA SVERIGE!!!!
Jag vägrar ha patientansvar till nuvarande lön.Det som skapat den besvärliga situationen är kombinationen inkompetenta politiker och fega chefer ute på sjukhusen. Att låta politiker ha hand om ekonomi och logistikfrågor är som att låta vargen vakta fåren. Om något får råkar överleva så beror det på att vargen roffat åt sig och sina vänner så mycket att han inte mäktar med att lägga beslag på mer. Missförhållandena som byggts upp under mycket lång tid hade kunnat bli allmänt kända om journalistkåren gjort sitt jobb istället för att spela med i makthavarnas lek med våra skattepengar. Det är sanslöst att politiker får montera ner vården bit för bit trots att vi under lång tid haft världens högsta skatter! Dessutom fattas en fackförening värd namnet för sjuksköterskorna. Det enda de gör är att ytterligare knapra på vårdpersonalens magra nettolön, samt komma med förtäckta hot om vad som kan hända om man går ur facket. Att vården fungerat så länge som den har beror på vårdpersonalens enorma tålamod. Ni har mitt fulla stöd! Lycka till!

Upp till kamp. vi är beredda på strike.

Beundrar alla er som jobbar inom vården. Blir otroligt upprörd när jag läser att VD på Ericsson, Carl-Erik Svanberg tjänar 2 miljoner i månaden.

Kim tycker: Det verkar som kampviljan är stor och jag är övertygad om att även militantare metoder från sköterskorna skulle få stort stöd.

Länkar till mer info om löneförhandlingarna: ett hjärta rött, Sydsvenskan, AB, DN

Även Dom Ljuger gör reklam för löneupproret.

Konflikt: aku om biologismens fasor, slutstadium tar en paus, vida badar bubbel med borgare, vardagspussel slutar snart jobbet, syrran påminner om asylkassan, säg välkommen till vår senaste medlem, Autonoma Kärnan , red metal är sur på nån liberal, Petter skriver också om syrrorna.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,