Jag läser en intressant artikel i SvD om punken i Kina och blir ganska förvånad, det verkar som de kinesiska punkarna inte är politiska som sina motsvarigheter i väst och punkrörelsen är dominerad av medelklassen.

Men allt är kanske inte som det ser ut? Ibland får jag intrycket av att vi här i frihetens land inte alltid förstår oss på att läsa mellan raderna. Så när Ulrika K Engström frågar punkaren Lu Chen ”Kina är fortfarande en enpartistat, hur politiska vågar ni vara i era texter?” så svarar han:

”–Vi älskar kinesisk politik. Vi älskar vår regering. Kinesiska ledare låter oss leva ett bra liv, ledarna är jättebra, säger Lu Chen och stirrar på mig över bordet. Så tar han ett degknyte med sina ätpinnar, doppar det i en liten skål med vinäger och stoppar det i munnen och jag tänker att jag än en gång har träffat en person som inte ifrågasätter, utan sväljer den officiella verklighetsbild som regeringen serverar. Än en gång har censuren fungerat.

–Länge leve Sverige, säger Lu Chen för att lätta upp stämningen.”

Vad ska jag säga? Min ironi-radar går i alla fall på högvarv. Jag kan naturligtvis inte svära på att han är ironisk, men det är så jag läser det. Men det handlar inte heller bara om att läsa mellan raderna, utan också om hur och vilka frågor man ställer.

Lu Chen hänvisar också till Daoismen, så för att använda ett citat om daoismen kanske man kan säga att den kinesiska punkens politik (eller a-politik) inte syns eller hörs – Dao kan inte höras. När det hörs är det inte Dao. Dao kan inte ses. När det ses är det inte Dao’.

En av mina personliga favoriter när det gäller att tala mellan raderna är inte en kinesisk punkare utan en rysk vissångare, nämligen Vladimir Vysotskij. En annan personlig favorit är den ironiske reparatören.

Ta och lyssna till Vargjakten av Vysotskij, om den handlar om en vargjakt eller något helt annat lämnar jag till lyssnaren att avgöra.

Vysotskij själv i en av sina sista framträdanden innan sin för tidiga död.

Fria Pro-Teatern version på svenska.

En nutida tolkare av Vysotskijs sånger som rekommenderas varmt är Dan Fägerquist, på hans myspace-sida kan se Dan sjunga Vargjakten live. Hans text skiljer sig för övrigt en smula från Fria Pros.

Intressant?

För den Kina-intresserade har Aufheben en serie om arbetarkampen i Kina.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

På konflikt är det flitigt: Marcusen, Vida Latina om konflikten mellan Colombia och Venezuela, både samhällsfeber och petter om SAP och klass, reciprocity om försäljningen av Scania, zwitterjon om Lilla Karachi.