Väinö Linna

Idag är det 90 år sedan finska inbördeskriget bröt ut, något som bland annat DN och SvD (SvDs artikel är för övrigt mer uttömmande) uppmärksammar i två artiklar som i huvudsak tar upp den vita sidans terror efter segern. Men även hur den officiella historiesynen varit i Finland.

Jag ska inte skriva så mycket om själva händelsen utan istället rekommendera Väinö Linnas triologi – Här under polstjärnan. Linnas torpartriologi är faktiskt de bästa böcker jag någonsin läst (de slår enligt mig Mobergs Utvandrarna-böcker med hästlängder). Linna börjar sin berättelse om en ganska alldaglig finsk torparfamilj, familjen Koskela, på 1880-talet och historien bär iväg till att ta upp inbördeskriget, samt första och andra världskriget och allt däremellan, som Finland frigörelse från Ryssland t ex. Motsättnngarna mellan torpare, prästerskapet och storbönderna är ett dominerande tema.

Det läggs ned en hel del tid på inbördeskriget samt förspelet och efterdyningarna till det. Och är man speciellt intresserad av det så är det den andra boken man ska läsa – ”Upp trälar!”. Men jag rekommenderar varmt att man läser hela triologin (samt den fristånde Okänd soldat som behandlar vinterkriget och fortsättningskriget).

Det som gör böckerna så jävla bra enligt mig är dels att de genomsyras av en svart humor och en människokärlek som lyser igenom även i de mörkaste stunder, det blir aldrig ”bara” bittert och för jävligt. Ska jag jämföra berättarstilen med några svenska böcker skulle det närmast vara Lyftet och Grundbulten av Kennet Ahl (har tyvärr inte läst den Högriskbegravning än).

Språket kan vara lite svårt i början då det är extremt dialektalt, men det vänjer man sig snart vid och då blir det desto roligare. Såhär låter det ungefär:

Å om handä prästsatan säger så mytje
som ett ord till på tvären åt mej så
klämmer jag till an mitt i adventen.
Sen må han va en andens man så mytje han vill.

– Koskelas Akseli

Det var allt från mig idag!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Tycker du att detta är intressant? Tryck då här så får fler läsa det