I dagens Svd står det lite om att det kanske är färre gruvarbetare som dör nu i Kina, om man ska tro statistiken, vilket man bör tvivla på enligt artikel. Dagens explosiva situation i Kina är väldigt intressant, en som skriver mer om det är Red Metal. Jag har inte satt mig in i situationen så mycket än, men det känns som just den period i produktionssätt och industrialisering som varit mest explosiv i Europa och Nord-Amerika just nu pågår för fullt i Kina. Enorma arbetarrevolter, stenhård repression och billig arbetskraft.

Och traditionellt sätt har alltid gruvarbetare varit en väldigt militant arbetargrupp, här i Sverige hade vi till exempel den stora gruvstrejken 1969. Men även både tidigare och senare har det ofta mullrat i gruvorna. Och för mig blir den intressanta frågeställning både varför gruvarbetarna varit så militanta, men också varför så många arbetargrupper inte varit det. Jag tror att man ska leta efter svaret i det som brukar kallas klassammansättning. Jag tror att yrken där som är farliga, skitiga och samlar många människor som delar samma arbetsuppgifter lättare utvecklar en militans. Kanske kan man även förklara polisens så kallade ”kåranda” på det här sättet.

Harlan County

Barbara Kopples Oscar-vinnande dokumentär om strejken i Harlan County är en av de bästa filmer jag sett, att se hur hela samhällen backar upp de strejkande arbetarna vid blockaderna mot strejkbrytarna är enormt. Bluegrass-musiken är suverän till filmen och det visar svaghet och styrkor i vanliga arbetares kamp mot gruvföretaget. Men klicka på trailern här innan jag säger för mycket om filmen:

Tycker du att detta är intressant? Tryck då här så får fler läsa det

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Aktuella konfliktare är många: Syrran, slutstadium, akuhujan, VIDA LATINA, Under täcket, reciprocity