Jag jobbar på en ”finare” restaurang. Kökschefen blir ilsken om någon kallar hans potatispuré med palsternacka för ”potatismos”. Det ger så läskiga associationer kan tänkas.

I vanliga fall är det mest företag som äter lunch hos oss. Och en hel del myndigheter. Företag och förvaltningar som med bekymrad min pratar om nedskärningar och budgetansvar till sina undersåtar. I största allmänhet är min respekt för dessa människor ganska låg.

Därför var jag rätt positiv när 20 roddare skulle käka hos oss (alltså ett road crew för en större konsert, de hade ingen båt). ”Äntligen lite riktiga människor” – tänkte jag glatt.

Den glädjen blev snart förvandling till ilska när en mellanchef säger att ”Nu ska dräggen äta här”. På ett rent personligt plan känner jag många roddare, det är sköna människor som liknar restaurangmänniskor på många sätt, och att kalla vanliga arbetare för ”drägg” är extremt lågt. Många ilskna saker flög genom mitt huvud, men jag såg heller ingen poäng med att säga nåt, jag får ta hämnd på nåt annat sätt. Du är på listan, ditt as. Hade det varit en arbetare som hade tyckt det hade det varit en poäng med en diskussion men inte nu. Det finns ju trots allt väldig klara och logiska grunder för sånt folk att hata oss. När det pratas om klasshat så brukar man ofta snacka om fattiga som hatar rika eller nåt sånt, ofta lite flummigt. Det talas väl aldrig speciellt hög om hur mycket och innerligt parasiterna hatar oss som föder dem. Men som Rivarn skriver – ”Det är tacksamt att slå på arbetarklassen. Det är PK. Arbetarklassen utgör en majoritet av samhället och kan inte räknas som en ”utsatt grupp”.

Just nu är det populärt att skriva en massa trams om vem som är ”white trash” och vad en sån figur äter och har på sig. Som vit låginkomsttagare är jag givetvis white trash. Så nu borde jag väl kanske skriva en massa trams om vad jag lyssnar på för musik, äter, läser eller nåt. Men det orkar jag inte.

Tycker du att detta är intressant? Tryck då här så får fler läsa det

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,