Juletider och många ungdomar får pröva på arbetslivet för första gången. Posten tar som vanligt in massa extra folk för att sortera brev. I restaurangen där jag jobbar har vi inne massa extra personal för att fixa julbord och servera. Sydsvenskan skriver om att postterminalen i Malmö har inne ungefär 50 extra nu inför julen.

Jag kommer ihåg mina första sommarjobb och mitt första riktiga jobb på kvällar och helger; det var på McDonalds. Det var extremt tung och svettigt, jag var allmänt förvirrad. Å andra sidan, det märktes att det var ”på riktigt” på ett helt annat sätt än skolan. På McDonalds var det väldigt tydligt att vi arbetade väldigt hårt och fick ganska lite för det, vi blev anställda i klump, vår stora ”kompetens” var att vi var så unga att de kunde ge oss lägre löner. det satte liksom nivån för lojaliteten (eller snarare illojaliteten) med företaget, å andra sidan fanns det en helt ok samhörighet med de andra som jobbade där (även om den samhörigheten varit betydligt starkare på andra ställen).

Men iaf, min julklapp till alla unga postisar får bli två länkar – den första till tidningen Motarbetaren som har ett temanummer om att jobba på posten och den andra till bloggen Postverket som skrivs för och av postistar (ni kanske sett deras snygga klistermärken ”Ännu en skitdag på posten”.)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Tycker du att detta är intressant? Tryck då här så får fler läsa det