Som jag nämnt tidigare tänkte jag skriva om vad man får av företaget i julklapp. Anledningen är att situationen faktiskt är lite smått underlig. jag tänker mig det att man överlämnar presenten ungefär med den här tanken: ”Nu när du har jobbat ihop massvis med pengar åt oss hela året, tänkte vi ge tillbaks lite av det i form av en julklapp! Vi väntar oss att du visar tacksamhet.”. Skicka in mer historier om vad ni fått och reaktionerna!’.
Återberättat av Pekka Huekalja

Rektorns present

Jag jobbade som lärare på en högstadieskola för några år sedan. Det var sista dagen innan jullovet och vi var samlade i lärarrummet för glögg, pepparkakor och julklappsutdelning. Det var ganska hög stämning och folk skrattade och skämtade med varandra. Rektorn kommer in och klingar i glaset, han börjar sitt vanliga tal – Jag vill tacka er alla för den här terminen…blablalbla. Efter detta 5 minuters sömnpiller delar han så ut ett litet paket till alla som snart är öppnat under allmänt prasslande med papper.

– Nå, vad tycker ni om dom?

Jag tittar ner och ser ner på den snåla och osannolika presenten. Det är en bläckpenna med kommunens namn och logga på…

I tystnaden som uppstår kan man höra pennor knäckas.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Klicka för mer intressanta artiklar