clown.jpg

I denna artikel skriver Aftonbladet om att det är varslat strejk på Gröna Lund, passar fint inför julruschen. Anledningen är de sugiga lönerna på de privata nöjesparkerna, under tio papp i månaden om du är under 20 och om du är mellan 20 och 24 så drygt 12 000 i månaden. Naturligtvis stödjer jag högre lön för nöjesslavarna, men även Hotell- och Restaurangs bud på 800 kr mer är pinsamt lågt.

Sedan får man som vanligt intrycket av att de LO-baserade facken egentligen inte vill vinna konflikterna utan mest strejkar för skojs skull. Varför inte dra in fler företag i strejken?

Svaret är förståss att de egentligen inte bryr sig, de är ju inte dom som står och svettas som ”attraktionsförare” på Grönan som har beslutat om strejken och det är inte de som ställer kraven. Vad som behövs är att vi börjar lite på självaktiviteten som strategi och inte låter oss styras av fackpampar, jag lovar att utveckla mig mer senare.

I en diskussion med en representant för Hotell- och Restaurangfacket sa människan till mig – Ibland går vi hand i hand med arbetsgivarna och ibland så boxas vi med dom. Jo tack, jag har märkt det.

Man kan väl bara tillägga att den ombudsmannen var en riktig clown…